Weet u precies wat u verdient aan uw klant

Weet u precies wat u verdient aan uw klant

Weet u precies wat u verdient aan uw klant

Weet u uw marge per klant

Een klant zei eens tegen mij, “Ik geef mijn beste klant behoorlijk wat korting omdat hij zoveel bij ons afneemt, maar gezien wat wij er allemaal voor moeten doen vraag ik mij af of wij er nog voldoende aan verdienen”.

Ik weet zeker dat deze vraag bij veel meer bedrijven speelt. Zeker bij assemblage en productiebedrijven is het al lastig genoeg om de juiste kostprijs van een product te bepalen. Vaak wordt een inschatting gemaakt van de benodigde tijd om een product te produceren en deze bij de kostprijs opgeteld. Als je dan ook nog flinke kortingen wilt geven, is goed inzicht in je werkelijke kosten van groot belang.

De totale kosten van bestelling tot levering, van een product is bij de meeste bedrijven helemaal niet in kaart gebracht. Hierdoor wordt het lastig te bepalen of na het geven van een korting nog geld wordt verdiend aan de klant.

Hoe maakt een organisatie winst

Het is niet de vraag of een organisatie winst maakt, maar waarmee het winst maakt.
Als u uw werkelijke kosten benodigd om uw product in te kopen en te produceren weet kunt u de juiste verkoopprijs voor uw product berekenen. U weet dan ook wat u maximaal aan korting kan geven om nog winstgevend te blijven.

Hou bij uw berekening ook rekening met overige kosten die u moet maken zoals opslagkosten, transportkosten, inklaringskosten, etc. Ook aankopen van producten in een ander (vreemde) valuta moet regelmatig worden gecontroleerd hoe dit zich verhoud t.o.v. de kostprijs. Goed inzicht in de tijd die u aan een bepaalde klant besteed, kan helpen beoordelen of dit wel een goede klant is. Misschien blijft er onder de streep weinig over omdat u veel tijd moet besteden om de omzet te realiseren.

Deze informatie help om te bepalen hoe u uw winst maakt en wat voor stappen u kunt nemen om dit proces te optimaliseren om uw winst te vergroten of te behouden.

Analyseer uw klanten

Als u uw kostprijzen in kaart heeft gebracht kunt u de verkoopprijzen berekenen en vastleggen. Wanneer u specifieke klant prijzen of kortingen gebruikt is het raadzaam geregeld te controleren hoe de omzet per klant en winst zich verhoud. U kunt dan tijdig ingrijpen als het nodig is.

Dit lijken simpele suggesties. Toch blijkt in de praktijk dat menig ondernemer onvoldoende zicht heeft op de onderliggende cijfers per klant. Goede beslissingen nemen hangt af van het inzicht die u heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *