CRM wat is dat?

CRM wat is dat?

CRM wat is dat?

CRM staat voor customer relationship management, of in gewoon Nederlands voor klantenbeheer. Als ondernemer weet u als geen ander hoe belangrijk het is om het beheer van uw klanten goed te regelen. Inzicht in uw klanten helpt u uw doelstellingen te realiseren.

Doordat u goed zicht heeft op wie u klanten zijn, wanneer u ze voor het laatst hebt gesproken, welke onderwerpen u heeft besproken, welke interesses of problemen ze ondervinden, wat ze eerder van u hebben afgenomen en met name ook wat ze nog niet van u hebben afgenomen, biedt u grote kansen om uw business te laten groeien.

Kort gezegd, inzicht in wat een klant beweegt en het volgen van deze bewegingen heeft invloed op uw verkoop.

Waar vroeger ons CRM systeem niets meer of minder was dan een kaarten bak, kunnen we tegenwoordig gebruik maken van geavanceerde systemen. Systemen met veel mogelijkheden die het u als ondernemer de mogelijkheid geven meer uit uw klanten te halen. Maar verkeerd gebruik van een CRM systeem levert geen enkel voordeel op boven de oude kaartenbak. Hoe voorkomt u dat u onvoldoende uit het beheer van uw klanten haalt?

 CRM is een hulpmiddel

Een CRM systeem is slechts een oplossing die ons helpt met het beheren van onze klanten. Hoe goed zo’n systeem ook is, als wij het niet goed gebruiken zal het ons ook niet helpen om de juiste informatie te geven. Het werken met een CRM systeem vergt ook veel discipline, het moet constant worden gevuld met relevante informatie door de gebruikers. Het is daarom ook van belang dat de gebruikers beseffen waarom zij deze informatie moeten invoeren in het systeem.

Het is daarom van belang goed in kaart te brengen wat u wil bereiken met het CRM systeem en hoe u dit wilt bereiken. Pas als u weet wat u wil kan een strategische keuze worden gemaakt hoe het CRM systeem gebruikt moet worden. Tevens zullen ook de gebruikers die hiermee moeten gaan werken, in het gebruik getraind moeten worden.

Zorgen dat uw CRM systeem meer is dan de oude kaartenbak, begint met het goed bedenken wat u van uw klanten wilt weten. Deze keuzes bepalen hoe u het systeem gaat gebruiken en hoe het ingericht moet worden. Ook als u al een CRM systeem gebruikt, kan het verstandig zijn dit periodiek tegen het licht te houden. Aangezien wensen en behoeften van klanten veranderen en CRM systemen constant in beweging zijn, kunnen keuzes in het verleden inmiddels achterhaald zijn.

 Hebbedingetje

De huidige CRM systemen kunnen veel meer dan alleen maar klantgegevens bijhouden. Complete bedrijfsprocessen zoals verkoop, marketing, services en social media maken tegenwoordig deel uit van de pakketten. Dit biedt u grote kansen om nog beter en op maat met uw klanten te communiceren en ze van waarde te zijn. constant in beweging zijn vraagt dat u snel kunt inspelen op de veranderende behoefte van uw klant. Een goed werkend CRM systeem biedt u die mogelijkheid. Het wordt daarom steeds belangrijker om goed gebruik te maken van uw CRM systeem anders wordt het wel een dure hebbedingetje.