Denk al eer gij doende zijt

Denk al eer gij doende zijt

Denk al eer gij doende zijt

U loopt op een ochtend de deur uit en treft uw buurman vol trots aan bij zijn nieuwe rode sportauto. Bewonderend loopt u samen met hem rond de auto. Wellicht voelt u iets van jaloezie over zijn nieuwe aanwinst. Al gauw slaat uw jaloezie echter over in verbazing als de buurman vertelt dat hij op zoek was naar een nieuwe bedrijfsauto voor zijn koeriersdienst. Hij vond de rode kleur erg mooi en werd getrokken door de krachtige motor en hoge acceleratie. Hoofdschuddend stapt u in uw eigen auto op weg naar uw bedrijf. Dat iemand een dergelijke keuze maakt gaat uw pet te boven.

Maar… doet u niet hetzelfde als het gaat om uw ERP systeem? Kiest u dan ook niet voor het mooie systeem met de ogenschijnlijk vele toeters en bellen, mooi uitziende schermen en toepassingen die u wellicht niet nodig heeft? Of lukt het u om de juiste selectie te maken en te kiezen voor waar u echt iets aan heeft?

Er is al veel geschreven over hoe een ERP selectie traject moet verlopen en welke stappen gevold moeten worden om het project te doen slagen. Maar het belangrijkste bij dit gehele proces is dat u eerst voor u zelf goed nadenkt wat u wilt. U moet hierbij realistische doelstellingen voor uw onderneming bedenken en beschrijven wat u nu van het ERP systeem verwacht en wat u denkt over 3 tot 5 jaar nodig te hebben. Welke bewegingen voorziet u in de markt waar uw bedrijf op in moet spelen? Wat betekent dat voor de eisen die u aan het ERP systeem stelt. Welke toepassingen zijn echt noodzakelijk en welke zijn nice to have?

Een implementatie van een ERP pakket kost veel geld en u wilt er toch minimaal 7 tot 10 jaar voordeel van hebben. Het is dus van belang dat u de juiste keuze maakt.

Zet uw wensen op papier waar het nu en over een aantal jaren aan moet voldoen. Hou het zo realistisch mogelijk en denk tijdens dit proces altijd goed na of het past in uw strategie en visie.

Het ERP pakket moet u helpen constant mee te kunnen bewegen met de veranderingen in de markt en de behoefte van uw klant. Niet om met een rode sportauto in de file te staan.